Ministerul Educației al Republicii Moldova

Inspectoratul Şcolar Naţional

A A A

Evaluarea cadrelor didactice discutată în cadrul Forumului Educațional Național

Published on: Sat, 09/09/2017 - 19:47

 

Ana Vivdici, director al Inspectoratului Școlar Național, a vorbit despre evaluarea cadrelor didactice, în cadrul Forumului Educațional Național, desfășurat astăzi la Chișinău.

Astăzi, 09 septembrie 2017, în incinta IPLT „Onisifor Ghibu” din Chișinău, a avut loc cea de-a treia ediție a Forumului Educațional Național, organizat de către META (Asociația Profesorilor de Engleză din Moldova). La eveniment au participat profesori de limba engleză cât și cadre didactice de la diverse discipline, din mai multe regiuni ale țării.

Invitați ai evenimentului și cei care au răspuns la întrebările participanților, au fost: Natalia Grîu, consultant superior în cadrul Ministerului Educației, Culturii și Cercetării; Ana Vivdici, director al Inspectoratului Școlar Național; Viorica Negrei, Șef adjunct al Direcției Generale Educație Tineret și Sport din Chișinău; Victoria Coroban, co-fondator al proiectului UpGrade în Educație și conducerea IPLT „Onisifor Ghibu” din Chișinău.

Discuțiile din cadrul forumului au variat de la numărul de ore pe care trebuie să le desfășoare un cadru didactic în școală, evaluarea, atestarea și salarizarea cadrelor didactice, până la manualele școlare și standardele de competență profesională.

Ana Vivdici, director al IȘN, a vorbit despre rolul pe care îl are cadrul didactic de punere în aplicare a politicilor educaționale naționale și faptul că, fără acesta, nici curriculumul și nici orice altă experiență obținută în urma unei formări, fie în context formal sau non-formal, nu trece pragul sălii de clasă și nu ajunge la elev-beneficiarul direct al educației.

Aspectul care trebuie valorificat în cadrul evaluării cadrelor didactice este și impactul activităților de dezvoltare profesională la care un cadru didactic a participat, gradul de cunoaștere și implementare a documentelor curriculare, etc.

Ceea ce trebuie conștientizat e că nu orice activitate poate fi dovedită prin document scris. Sunt aspecte ale activității cadrului didactic care pot fi apreciate prin observare directă sau ca produs finit.

Proiectul metodologiilor de evaluare a cadrelor urmează a fi pilotat după aprobare pentru validarea standardelor de competență profesională a cadrelor didactice. În acest sens, se va impune și necesitatea ajustării actelor reglatorii pentru procesul de atestare ca fiind elementul de certificare a competenței profesionale a cadrelor didactice.

Problemele abordate de către participanții la eveniment, pe lângă cele specifice tematicii, subliniază faptul că avem nevoie de o comunicare mai eficientă la nivel local și înțelegere împărtășită a politicilor educaționale în vigoare  aprobate la nivel central.

 

Totodată, implicarea actanților educaționali, atât în cadrul comunităților din care fac parte cât și la nivel național și internațional, aduce plus valoare procesului de învățământ și dezvoltă resursa umană din educație care constituie cheia succesului oricărui sistem educațional.

09.09.2017